هاست ابری و امتیازات آن

مدیر چهارشنبه 1400/01/11
هاست ابری و امتیازات آن

اینترنت در دهه‌های اخیر به‌سرعت در حال پیشرفت بوده و این رشد باعث افزایش چشمگیری در پیشرفت تکنولوژی نیز شده است. درحالی‌که سرعت اینترنت در حال افزایش است، هزینه‌های سرور به‌طور چشمگیری در حال کاهش است. حتما شما هم در مورد هاست ابری یا هاستینگ (hosting) فایل‌ها در محیط ابری قبلاً شنیده‌اید. هم‌اکنون بیشتر شرکت‌های پیشرفته درزمینهٔ ارائه خدمات‌ هاست، شروع به پیشنهاد خدماتی برای ارائه‌ی هاست ابری کرده‌اند؛ اما این گرایش به چه دلیل است؟
ابتدا باید بدانیم هاست چیست، هاست به فضایی گفته میشود که تمامی اطلاعات وب سایت شما در آن ذخیره میشودانواع مختلفی ازهاست برای میزبان وب سایت ها وجود دارد. یکی از انواع هاست ها، هاست ابری است. هاست ابری چیست؟ هاست ابری یا همان میزبانی وب ابری تکنولوژی نو و تاثیرگذاری است که در این مقاله به بحث و بررسی آن می پردازیم. می خواهیم در ادامه بدانیم هاست ابری و کاربرد آن چیست ؟ استفاده از آن پیشنهاد می شود؟هاس معمولی بهتر است یا هاست ابری؟

ویژگی های هاست ابری



قبل از این موضوع باید اشاره داشت که تکنولوژی هاست ابری به شکل های مختلفی پیاده سازی می شود. ممکن است Cloud Hosting روی یک شبکه محدود یا یک شبکه بزرگ پیاده سازی شود. برای اینکه بدانید هاست ابری چیست می بایست در ابتدا ویزگی های آن بپردازیم و با یک سایر هاست ها مقایسه کنیم تا در نهایت بدانیم بنابر نیاز ما کدام مورد بهتر است . از مزایای هاست ابری می توان به موارد زیر اشاره نمود:

افزایش پایداری سرویس و تلاش برای رساندن Downtime به صفر
استفاده حد اکثری و بهینه از منابع سخت افزاری و نرم افزاری
ارتقاء نرم افزاری بدون خاموشی (به منظور بالا بردن سطح نرم افزارهای هیچ خاموشی متوجه سرور نیست.)
افزایش قدرت سخت افزاری و پهنای باند شبکه
پایداری و عملکرد بهتر در مقابل اتک
کاهش و یا افزایش حجم بدون درد سر
امنیت بالاتر به دلیل وجود تعداد زیادی سخت افزار در شبکه
افزایش امنیت فیزیکی اطلاعات
و…

ساختار هاست ابری به زبان ساده



در حالت عادی یک سرور به تنهایی برای میزبانی وب پیکربندی و آماده سازی می شود. در Cloud Hosting اینکار به واسطه چندین سرور صورت می گیرد. این ساختار در شرایطی کنترل شده به صورت واقعی یا مجازی در سیستم برای استفاده قرار می گیرد.معمولا ساختار ابری به این شکل است که کل سرورها بصورت تجمیعی وارد سیستم شده و اطلاعات وب سایت ها بصورت اشتراکی روی آنها قرار می گیرد. به این صورت که چند نسخه از یک وبسایت در سرورهای دیگر وجود دارد و بصورت موازی با هم میزبانی می شوند.

بالا بودن آپتایم



در میزبانی ابری زمانی که آپتایم به کمک چندین سرور در سطح شبکه تامین شود ریسک دان تایم به حداقل می رسد. به عبارت ساده تر مدت زمان از دسترس خارج شدن وب سایت ها به حداقل ممکن و صفر نزدیک خواهد شد. زیرا در صورت از دسترس خارج شدن یک سرور، سرورهای دیگر از آن پشتیبانی میکنند و اجازه نمی دهند وب سایت های واقع بر روی آنها از دسترس خارج شوند. جالب است بدانید میزان قطعی های سرور و آپتایم در سئو وب سایت شما تاثیر گذار خواهد بود. هرچقدر سایت بیشتر از دسترس خارج شود به سئوی سایت شما بیشتر آسیب وارد می گردد.

انعطاف پذیری



در سرویس های عادی میزبانی، منابع نرم افزاری و سخت افزاری محدود هستند و در صورتی که وب سایتی بیش از منابع موجود در سرور استفاده کند با اختلال مواجه خواهد شد و حتی ممکن است باعث آسیب رساندن به سرور شود.
در میزبانی ابری هیچگونه محدودیتی در استفاده از منابع وجود ندارد. در صورتی که تعداد منابع موجود میزبانی نتواند پاسخگوی نیازهای یک وب سایت باشد می توان با افزایش منابع مورد نیاز از دیگر سرورها تمامی نیازها را مرتفع کرد. این مورد در میزبانی عادی به سادگی میسر نیست چرا که منابع تنها بصورت فیزیکی قابل ارتقاء هستند و این امر علاوه بر افزایش هزینه ها، زمان بر نیز خواهد بود. اما در میزبانی ابری تمامی این موارد با استفاده از فناوری سرورهای مجازی قابل انجام می باشند.

امکان ارتقاء و تعمیر سرور بدون از دسترس خارج شدن



چنانچه یک یا حتی همه سرورها نیاز به ارتقا یا تعمیر داشته باشند این امکان وجود دارد که به نوبت روی هر سرور اینکار انجام شده و پس از ملحق شدن آن به شبکه برای تامین نیازها سرور دیگر مورد ارتقا و تعمیر قرار گیرد. بدین صورت هیچ اختلال و از دسترس خارج شدنی در شبکه اتفاق نمی افتد پس می توان زیرساخت نرم افزاری و سخت افزاری شبکه و سرورها را ارتقا داد بدون اینکه سایت های روی سرور از دسترس خارج شوند.

عملکرد بهتر در برابر حملات



با توجه به اینکه در تکنولوژی ابری مجموعه سرورها به هم متصل هستند امکان این وجود دارد که عملکرد بسیار بهتری در مقابل حملاتی که موجب مصرف بالای منابع می شوند داشت. این مورد بخصوص برای حملات تکذیب سرویس D-DoS بسیار موثر است. بدین ترتیب تا حدی از امنیت بالاتری برخوردار هستید.

کاهش هزینه ها



در سرویس های عادی میزبانی علاوه بر این که برای منابع سرور سقفی در نظر گرفته می شود حداقلی نیز برای آن ها وجود خواهد داشت. صاحبان وب سایت برای آن که با اختلال در سایتشان مواجه نگردند مجبورند میزان منابع مورد نیاز سایت را در پرمصرف‌ترین حالت در نظر بگیرند. ممکن است در اکثر مواقع این مقدار از منابع مورد نیاز وب سایت نباشد اما می بایست به اندازه منابع رزرو شده هزینه پرداخت کنند.
در میزبانی ابری شرایط به گونه ای دیگر است. با توجه به قابلیت انعطاف فناوری سرورهای مجازی هزینه برای مقداری از منابع پرداخت می شود که در حال استفاده است و در صورت نیاز با افزایش منابع به همان نسبت نیز هزینه ها افزایش خواهند یافت.

وب‌سرویس آمازون



محبوب‌ترین فروشنده اینترنتی کتاب، یعنی آمازون در سال 2006 تصمیم بزرگی گرفت. آن‌ها در این سال شروع به ساخت محیط سرور ابری کردند. تمام اعضای شرکت سرمایه‌گذاری عظیمی روی این پروژه کردند و نتیجه‌ی آن‌هم فوق‌العاده بود. اکنون محصولاتی با برند AWS یا amazon web service در سراسر دنیا استفاده می‌شوند و صدها هزار وب‌سایت را قدرتمندتر از قبل می‌کنند.

گوگل



گوگل که سال‌ها است نشان رهبری بلامنازع بازار جستجوی اینترنتی را بر سینه دارند، از تجربه‌ی بسیار زیادی در زمینه‌ی اداره دیتاسنترها برخوردارند. گوگل پس از ارائه‌ی اولین خدمات ابری توسط آمازون، تجربیاتش در زمینه‌ی مدیریت دیتاسنترها را به کار بست تا خدمات ابری خود را به مشتریان ارائه کند. توانایی‌ها و تجربیات گوگل در زمینه‌‌ی جستجو و تبلیغات آنلاین غیر قابل انکار است و مهندسان این شرکت موفق شدند با موفقیت این توانایی‌ها و تجربیات را به حوزه‌ی رایانش ابری نیز انتقال دهند. خدمات ابری گوگل در حوزه‌های تحلیل داده، هوش مصنوعی و یادگیری ماشین از اعتبار ویژه‌ای برخوردار هستند.

هاستینگ ابری تا چه کجا پیشرفت خواهد داشت؟



این نرم‌افزارها تنها بخشی از امکانات بی‌شمار هاستینگ ابری را نمایش می‌دادند و هنگامی‌که برنامه‌سازان و توسعه‌دهندگان وب با جزئیات و ویژگی‌های آن بیشتر آشنا شوند شروع به ساخت محیط‌های ابری می‌کنند و دنیای طراحی وب و اینترنت را دگرگون خواهند کرد.تصور کنید که فتوشاپ یا GIMP را به‌طور مستقیم از مرورگرتان بازکنید، درحالی‌که هیچ سرباری برای کامپیوترتان نداشته باشد و پردازش‌ها و عملیات به سرورهای داخل محیط ابری منتقل شوند.هاست ابری، پیشرفت قابل‌توجهی برای سرور فارم‌ها (مجموعه‌ای از سرورهای متصل‌به‌هم) محسوب می‌شوند؛ اما متأسفانه، اطلاعات لازم برای ساخت چنین سیستمی هنوز به‌قدر کافی موجود نیست ولی هر چه می‌گذریم اطلاعات بیشتری از آن به دست می‌آید و دنیای تکنولوژی هم هرروزه با انتشار خبرهایی از دنیای سیستم‌های ابری دگرگون می‌شود و بهره‌وری زیادی در مصرف انرژی دارد.

آتی ‍‍پیام با تکیه بر ده سال تجربه و سابقه ارائه خدمات به هزاران مشترک در زمینه طراحی و توسعه سیستم های اطلاعاتی، پنل منحصر به فرد ارسال پیامک تیلیغاتی، طراحی وب سایت و فروشگاه اینترنتی با CMS اختصاصی، آموزش و پشتیبانی نرم افزارها و … آماده ارائه خدمات به کسب و کارها در سراسر کشور می باشد

تهران

021-88717451

atipayamco[at}yahoo.com